Brexit priniesol aj spor o navigáciu Galileo

Navigačný satelitný systém Galileo, ktorý má byť konkurentom americkému systému GPS, sa stal konfliktným bodom medzi Veľkou Britániou a Európskou úniou. Tá k Británii pristupuje v tejto otázke tak, akoby krajina už úniu opustila. Londýn preto zvažuje vytvorenie vlastného navigačného systému a zároveň skúma právne možnosti, ako od Bruselu dostať naspäť 1,4 miliardy eur, ktoré krajina do Galilea investovala.

27.04.2018 14:00
galileo Foto:
Navigačný systém Galileo bude po plnom spustení presnejší ako GPS, ruský GLONASS alebo čínsky Beidou.
debata (2)

Brusel sa podľa informácií denníka Financial Times snaží obmedziť prístup Británie k citlivým bezpečnostným informáciám po jej odchode z EÚ. A konfliktným bodom v tejto oblasti sa stal aj systém Galileo, ktorý ešte nie úplne dokončený, no po plnom spustení bude presnejší ako GPS, ruský GLONASS alebo čínsky Beidou.

Hovorkyňa britského ministerstva pre podnikanie, energetiku a priemyselnú stratégiu uviedla, že Británia by chcela členom programu Galileo zostať. Pokiaľ bude odrezaná, je pripravená reagovať a zvažuje aj vytvorenia vlastného rivala systému Galileo a ďalším satelitným navigačným službám. Európska komisia začala pred brexitom vylučovať Britániu a jej spoločnosti z citlivých budúcich prác na Galileu. Britský minister pre podnikanie Greg Clark povedal, že tento krok ohrozuje bezpečnostnú spoluprácu. Británia vyzvala Európsku komisiu, aby svoj postoj zmenila a umožnila britským firmám uchádzať sa o ponuky na nadchádzajúcu kontrakty pre Galileo.

Londýn dosiaľ zohral v projekte Galileo veľkú úlohu, keď na ňom vykonal približne 15 percent príslušných prác. Minister Clark prisľúbil, že zabezpečí, aby britský vesmírny priemysel neprišiel o budúce príležitosti. Zmienený sektor má štvornásobne rýchlejší rast ako zvyšok britskej ekonomiky, pričom krajina má na ekonomických aktivitách v globálnom vesmírnom priemysle sedempercentný podiel.

Systém Galileo je momentálne tesne pred dokončením a už teraz sú napríklad v predaji mobilné telefóny, ktoré okrem GPS využívajú na určenie polohy aj európsky systém Galileo. Služby Galileo pre verejnosť (Open Service) sú pre každého zadarmo. Prijímače budú mať horizontálnu presnosť lepšiu ako štyri metre a vertikálnu lepšiu ako osem metrov. Pretože bolo dosiahnutá dohoda o kompatibilite s americkým systémom, budú prijímače navyše zároveň využívať aj GPS. Vďaka tomu a v kombinácii s pozemnými stanicami tak bude presnosť podstatne lepšia. Šifrovaná komerčná služba bude spoplatnená a poskytne presnosť až 10 centimetrov.

Program Galileo je financovaný a vlastnený EÚ a má zabezpečiť jej nezávislosť od amerického GPS. „Táto sieť bude nakoniec ponúkať oveľa väčšiu presnosť a spoľahlivosť, ako poskytujú iné satelitné navigačné systémy,“ sľúbil šéf francúzskej vesmírnej agentúry CNES Yves Le Gall. Riaditeľ programu Galileo v ESA Didier Faivre spresnil, že vybudovanie systému bude stáť úniu zhruba sedem miliárd eur. Riadiace centrum Galilea sídli v Prahe.

Rozhodnutie Európskej komisie vylúčiť britské firmy napríklad znamená, že spoločnosť Airbus sa musela zaviazať k tomu, že presunie do EÚ časť aktivít pre systém Galileo, ktoré má teraz v Británii. Airbus prevádzkuje služby pozemnej letovej kontroly z Portsmouthu v južnom Anglicku a presun ohrozuje asi 100 pracovných miest. Minister Clark uviedol, že pokiaľ bude Británia zo systému vylúčená, môže to spôsobiť roky meškania a zvýšenia nákladov na projekt, ktoré majú dosiahnuť 10 miliárd eur.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Brexit #Európsky navigačný systém Galileo