S digitálnou agendou má EÚ vstúpiť do 21. storočia

Internet je v centre pozornosti Európskej únie. "Digitálna agenda pre Európu je jednou zo siedmich hlavných iniciatív Stratégie Európa 2020 a je zameraná na vymedzenie kľúčovej úlohy, ktorú využívanie informačných a komunikačných technológií bude musieť zohrávať, aby Európa uspela vo svojom úsilí do roku 2020," uvádza Európska komisia.

08.04.2011 16:15
Obrázková galéria, mozaika Foto:
Ilustračné foto
debata

Internet je v centre pozornosti Európskej únie. „Digitálna agenda pre Európu je jednou zo siedmich hlavných iniciatív Stratégie Európa 2020 a je zameraná na vymedzenie kľúčovej úlohy, ktorú využívanie informačných a komunikačných technológií bude musieť zohrávať, aby Európa uspela vo svojom úsilí do roku 2020,“ uvádza Európska komisia.

„Cieľom agendy je určiť smerovanie úsilia o maximalizáciu spoločenského a hospodárskeho potenciálu informačných a komunikačných technológií, v prvom rade internetu, životne dôležitého média hospodárskych a spoločenských aktivít: obchodovania, práce, hier, komunikácie a slobodného prejavu,“ pripomína dokument. „Úspešné naplnenie agendy podnieti inováciu, hospodársky rast. Väčšie rozšírenie a efektívnejšie využívanie digitálnych technológií teda umožní Európe riešiť kľúčové otázky a prinesie Európanom lepšiu kvalitu života napríklad v podobe lepšej zdravotnej starostlivosti, bezpečnejších a efektívnejších riešení dopravy, čistejšieho životného prostredia, nových mediálnych možností a jednoduchšieho prístupu k verejným službám a kultúrnemu obsahu.“

Ekonomické výhody

Podľa Európskej komisie sektor informačných a komunikačných technológií priamo vytvára päť percent európskeho HDP a jeho každoročná trhová hodnota je 660 miliárd eur. K celkovému nárastu produktivity prispieva oveľa väčšou mierou vďaka vysokému stupňu dynamiky a inovácie tohto sektora a úlohe, ktorú zohráva pri zmene spôsobu obchodovania v iných oblastiach Takisto je viditeľný jeho vplyv na spoločnosť. Každý deň v Európe používa internet viac ako 250 miliónov ľudí, prakticky všetci občania EÚ vlastnia mobilný telefón.

Európska komisia podčiarkuje, že digitálna spoločnosť je spoločnosťou budúcnosti. „Celosvetový dopyt po informačných a komunikačných technológiách vytvára trh s hodnotou dvetisíc biliónov eur. Len na štvrtine z toho sa však podieľajú európske firmy. Európa tiež zaostáva vo vysokorýchlostnom internete, čo ovplyvňuje jej schopnosť inovácií. Týka sa to vidieckych oblastí, rovnako aj šírenia vedomostí a distribúcie tovarov a služieb on-line.“

Práve toto je stále problémom v Európskej únii. „Cezhraničné nakupovanie rastie len veľmi pomaly. To je znepokojujúce,“ citovala stránka euractiv.com komisára pre spotrebiteľskú politiku Johna Dalliho. Komentoval tak výsledky prieskumu medzi európskymi nakupujúcimi. „Šesť z desiatich obchodov odmieta predávať tovar on-line do iných krajín,“ uviedol eurokomisár. Je to napriek tomu, že až 56 percent európskych spoločností tvrdí, že viac ako 10 percent internetového predaja realizujú v iných členských štátoch Európskej únie.

Zapojené Slovensko

„Digitalizácia a informačné technológie sú podporné nástroje Stratégie Európa 2020 pre všetky jej oblasti a týka sa to aj Slovenska. Či už hovoríme o nových elektronických službách štátnej správy a samosprávy pre občanov a podnikateľov, zvýšení efektivity výkonu verejnej správy, informatizácii zdravotníctva s cieľom poskytovania kvalitnejšej starostlivosti,“ hovorí Peter Druga, konzultant v oblasti komunikačných technológií. "Súčasťou toho je i modernizácia školského a vzdelávacieho systému.

Kvalitné a dostupné služby širokopásmového internetu by zase mali prispieť k vyššiemu tempu rozvoja inovácií nielen v priemysle, ale aj v službách na úrovni podnikateľského sektora i verejnej správy. Takisto by mali umožniť lepšie zapojenie a odstránenie doterajších bariér pre rizikové skupiny obyvateľstva z pohľadu digitalizácie – ide predovšetkým o rôzne skupiny zdravotne postihnutých občanov, sociálne znevýhodnené skupiny a tiež obyvateľov žijúcich v malých obciach," pripomína garant iniciatívy Digitálna agenda pre Európu v rámci workshopov, ktoré pripravuje Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Druga však dodáva, že na Slovensku zatiaľ v týchto oblastiach chýba národná stratégia. „Problémom je nedostatočná informačná infraštruktúra mimo väčších miest, nedostatočné a neefektívne elektronické služby verejnej správy a tiež neuspokojivá digitálna gramotnosť väčšiny obyvateľstva.“

Seriál Európa 2020 a Slovensko pripravil denník... Foto: Pravda
Pravda a Európska komisia Seriál Európa 2020 a Slovensko pripravil denník Pravda v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie na Slovensku
Externé odkazy
debata chyba