Chaos po brexite sa stále nedá vylúčiť

Vyjednávania o rozvodovej zmluve medzi Britániou a EÚ vstupujú do rozhodujúcej fázy. Do summitu EÚ na budúci týždeň, na ktorom sa konečná verzia zmluvy mala pôvodne dohodnúť, čaká obe strany séria stretnutí, na víkend sú naplánované intenzívne rokovania medzi vyjednávačmi Británie a EÚ.

09.10.2018 20:00
Brexit británia protest pes Foto: ,
Odporcovia brexitu, ktorí žiadajú nové referendum, vyšli v nedeľu do ulíc Londýna aj so svojimi štvornohými miláčikmi.
debata (6)

Hlavný vyjednávač EÚ Michel Barnier bude dnes informovať Európsku komisiu o aktuálnom stave vyjednávaní. Aj britská premiérka Theresa Mayová podľa vyhlásenia jej hovorcu tlačí na intenzívne rozhovory a „úradníci vedú s Európskou komisiou technické rokovania“. Napriek optimistickým signálom, ktoré v týchto dňoch vysielajú diplomati v Bruseli, však stále nie je isté, či sa dohodu podarí dotiahnuť už v októbri, alebo najneskôr v novembri. Rozvodovú zmluvu potom čaká ratifikačný proces, ktorý treba stihnúť do dátumu brexitu, teda do konca marca budúceho roka.

Schválenie dohody ale nie je isté ani v britskom parlamente. Časť poslancov vládnych konzervatívcov včera opäť varovala Mayovú, že ak by vyjednala brexitovú dohodu podľa jej terajších návrhov, najmenej 40 vládnych poslancov bude hlasovať proti. Keďže konzervatívci nemajú v parlamente väčšinu a Mayová pri svojich plánoch nemá podporu labouristov a Škótskej národnej strany, nemusí jej dohoda s EÚ získať v parlamente väčšinu.

Brexit a automobilky

Obavy z brexitu tak pretrvávajú, čo napríklad v poslednom čase dávajú silno najavo výrobcovia automobilov v britských fabrikách. Kým na trhu si konkurujú, v otázke možného tvrdého brexitu sú zajedno – prízvukujú, že pre automobilky by nastala pohroma (detaily si prečítajte v tabuľke).

Väčšina automobilov vyrobených v Británii je určená na trh v ostatných štátoch EÚ. „Hodnota exportu sa ročne pohybuje na úrovni 15 miliárd eur,“ uviedla stanica BBC. Tvrdý brexit spojený s chaosom na hraniciach by tamojšie automobilky ťažko pocítili. Navyše nie je vylúčené, že niektorá by rozmýšľala o presunutí produkcie do inej krajiny. Ohrozené by boli aj veľké plány. „Jaguar Land Rover, ktorý v Británii zamestnáva 40-tisíc ľudí, upozornil, že by mohol prehodnotiť zámer investovať 80 miliárd eur v najbližších piatich rokoch v prípade, že sa nedospeje k žiadnej dohode o brexite,“ napísal denník The Guardian.

Ostražité Francúzsko

Špecifické postavenie po brexite bude mať krajina galského kohúta. Spája sa to s otázkou, ako bude vyzerať doprava na kľúčových trasách medzi Francúzskom a Britániou. Ide o francúzske prístavy v Calais a Dunkerque a tunel pod Lamanšským prielivom. „Ročne tadiaľ prejde 32 miliónov ľudí a 4,2 milióna kamiónov,“ uviedla francúzska stanica RFI. Bez ohľadu na optimizmus Junckera a Tuska v Paríži pokračujú prípravy na hrozbu tvrdého brexitu. Premiér Édouard Philippe na konci augusta nariadil ministrom, aby nachystali plány pre prípad nepredvídaných udalostí.

Noviny Le Monde získali od prefekta regiónu Hauts-de-France na severe krajiny list, ktorý poslal do Paríža. Michel Lalande upozornil, že bude potrebné vytvoriť stovky nových pracovných miest, aby sa pri hraničných kontrolách zvládalo vybavovanie formalít. „Keby sa nenašla dohoda o brexite, pasové kontroly a kontrola tovarov by boli náročnejšie,“ konštatovala správa od Lalanda. Británia síce nie je v schengenskom priestore voľného pohybu osôb, takže cestovné doklady sa stále kontrolujú, ale po novom by sa to zhoršilo. „Zabralo by to dvojnásobne viac času, čo by viedlo k zápcham,“ varoval Lalande.

Problémy by vznikli aj v nákladnej doprave: „Britské tovary smerujúce do EÚ by v prípade tvrdého brexitu museli prechádzať tromi colnými kontrolami,“ upozornil podľa portálu Politico francúzsky minister pre rozpočet Gérald Darmanin.

Obavy automobiliek z možného tvrdého brexitu

  • BMW síce verí, že najhorší scenár nenastane, ale pripravuje si krízový plán. Namiesto pravidelnej letnej údržby fabrika v Cowley na predmestí Oxfordu zastaví výrobu na jeden mesiac v apríli. Chce sa vyhnúť možným problémom na hraniciach, čo by viedlo k vážnym výpadkom v zásobovaní. Až 60 percent komponentov sa do tejto automobilky totiž dováža z ostatných štátov EÚ. Zamestnáva 4 500 robotníkov, ktorí každý týždeň vyrobia 5-tisíc automobilov.
  • Toyota má tiež hlavu v smútku, lebo tvrdý brexit by dočasne zastavil výrobu v jej automobilke v Burnastone neďaleko mesta Derby. Každý týždeň by to znamenalo stratu príjmu v prepočte viac ako 70 miliónov. Obchodné bariéry medzi Britániou a EÚ by Toyota pocítila vážne, pretože až 87 percent exportu z Burnastonu smeruje do únie. Aj v prípade tejto automobilky existujú obavy z problémových dodávok komponentov – z členských krajín EÚ ich denne dováža priemerne 50 veľkých nákladiakov. Skladovanie väčšieho počtu dielcov ako opatrenie proti prípadnému meškaniu dodávok by zvýšilo výrobné náklady.
  • Aj Honda má strach z prípadného tvrdého brexitu, pretože by to ohrozilo fungovanie jej automobilky v Swindone. Zavedenie cla podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie by ju stálo o 10 percent viac nákladov pri vývoze do členských krajín EÚ. Ročne by to boli desiatky miliónov libier navyše. Samozrejme, že je aj riziko chaosu na hraniciach. Do fabriky v Swindone priváža komponenty z únie denne až 350 kamiónov. Keby sa mali vyrábať v Británii, viedlo by to k ďalším dodatočným nákladom, lebo by boli drahšie a v konečnom dôsledku by to zase pocítili zákazníci.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Brusel #automobilky #summit EÚ #Brexit #Theresa Mayová #Michel Barnier