EP vrátil na začiatok rokovanie o pravidlách pre vodičov kamiónov

Európski poslanci vrátili na začiatok rokovania o tom, či sa majú na vodičov kamiónov rovnako ako doteraz vzťahovať všeobecné pravidlá Európskej únie pre vysielanie pracovníkov. Kontroverznou otázkou, či aj pre vodičov nákladnej dopravy má, alebo nemá platiť princíp rovnakého platu za rovnakú prácu na rovnakom mieste, sa tak bude znovu zaoberať dopravný výbor parlamentu. Budú ju riešiť aj členské štáty.

04.07.2018 17:35
Kamión Foto:
Ilustračná snímka.
debata (1)

Téma odmeňovania vodičov Európsku úniu rozdeľuje. Západné štáty sa bránia lacnej pracovnej sile z krajín strednej a východnej Európy, tie naopak kritizujú údajný západný protekcionizmus a varujú pred poškodzovaním vnútorného trhu.

V praxi toto rozhodnutie parlamentu znamená, že sa na vodičov kamiónov budú aj naďalej vzťahovať existujúce predpisy, povedala česká poslankyňa Martina Dlabajová. Výsledok hlasovania v pléne v Štrasburgu je podľa nej zlou správou pre českých dopravcov. „Zostáva neistota, ako sa k tomu postavia rôzne členské štáty,“ uviedla Dlabajová, ktorá má na starosti sociálne aspekty takzvaného cestného balíčka vo výbore pre zamestnanosť a sociálne veci. „Naďalej tak platí to, že dopravný sektor nebude mať špecifickú legislatívu“.

Pravidlá pre vysielanie si členské štáty vykladajú rôzne. Pri ich uplatňovaní v súčasnej podobe sa tak podľa Dlabajovej dá predpokladať reťazová reakcia v podobe ochranárskych opatrení zaťažujúcich dopravcu, ako je nemecký zákon, ktorý zaviedol plošné minimálnej mzdy aj pre zahraničných zamestnancov zahraničných firiem.

Naopak francúzska europoslankyňa Christine Revaultová d’Allonnes-Bonnefoy zo sociálnodemokra­tickej frakcie poslancov v utorok vyzvala, aby „odmietli akúkoľvek diskrimináciu“ týkajúcu sa miezd. „Pre vodičov musia platiť rovnaké pravidlá ako pre ostatných pracovníkov,“ vyhlásila poslankyňa.

Rakúsky minister dopravy Norbert Höfer novinárom vo Viedni povedal, že Rakúsko sa ako aktuálne predsednícka krajina bude snažiť nájsť kompromis medzi pozíciou západoeurópskych štátov na jednej strane a pohľadom krajín V4 na strane druhej. „Rád by som absolvoval sériu bilaterálnych rokovaní a rozhovory v menších formátoch, aby som zistil, či sa nám môže podariť zblížiť terajšie extrémne odlišné pohľady,“ uviedol.

Všeobecné pravidlá pre vysielanie pracovníkov, vzťahujúce sa na všetky sektory, platia od roku 1996 a boli ušité na mieru stavebníctva. Mobilnej povahe práce vodičov však nevyhovujú. Európska komisia preto vlani prišla s návrhom na úpravu tejto oblasti, ktorý predstavila v rámci cestného balíčka. V ňom sa zaoberá rôznymi predpismi pre cestnú dopravu.

Dopravný výbor Európskeho parlamentu v júni odhlasoval kompromis. Stanovil okrem iného výnimku pre medzinárodnú cestnú dopravu, ktorá mala byť z pravidiel pre vysielanie pracovníkov do zahraničia vyňatá. Túto dohodu však europoslanci odmietli na júnovej plenárnej schôdzi. Teraz vrátili rokovania na začiatok.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kamiónová doprava #vysielanie pracovníkov