Brusel zatočí s dvojakou kvalitou. Pomôžu pokuty a presné pravidlá

, 14.05.2018 08:00
diabetes, cukrovka, zelenina, zdravá výživa,...
,,Výrazne odlišné zloženie rovnako označených výrobkov je pochybné v momente, keď sa tovar uvádza na trh spôsobom, ktorý v sebe skrýva potenciál oklamať zákazníka,“ vysvetľuje Európska komisia, ako pochopiť dvojakú kvalitu. Autor:

Nie je prací prášok ako prací prášok, inak môžu chutiť aj na prvý pohľad takmer identické pizze či párky. Stačí, ak jedno kúpite na Slovensku a druhé u rakúskych susedov. Porovnanie ukáže, že vo výrobku z Viedne je viac mäsa, paradajok či čistiacich látok.

Pod silnejúcim tlakom východoeurópskych krajín začal problém riešiť aj Brusel. Na ich ponosy odpovedal balíčkom opatrení v smernici – Nová dohoda pre spotrebiteľov, ktorú predstavil začiatkom apríla. Aktuálne sa čaká už len na jej schválenie Radou ministrov a parlamentom. Keďže ide o horúcu tému, mohlo by to byť podľa niektorých odhadov aj do konca tohto roka.

"Výrazne odlišné zloženie rovnako označených výrobkov je pochybné v momente, keď sa tovar uvádza na trh spôsobom, ktorý v sebe skrýva potenciál oklamať zákazníka,“ vysvetľuje Európska komisia, ako pochopiť dvojakú kvalitu. V smernici o nekalých obchodných praktikách má byť vyslovene stanovené, že výrobky nemožno predávať vo viacerých členských štátoch s tým, že sú totožné, keď majú výrazne odlišné zloženie alebo vlastnosti. Platiť to pritom má aj na spotrebný tovar. Výnimku by mohli dostať len tie produkty, ktorých rozdiely v zložení vychádzajú z odlišných predpisov krajín alebo závisia od dostupnosti či sezónnosti surovín v receptúre.

Nová dohoda ide ďalej ako novelizovaná smernica o nekalých obchodných praktikách. Do praxe by sa mali dostať aj pomerne mastné pokuty pre firmy, ktoré sa budú snažiť spotrebiteľov zavádzať. Výrobca, čo distribuuje do viacerých členských krajín, môže za dvojakú kvalitu zaplatiť sumu až do výšky štyroch percent svojho ročného obratu. Teda pomerne dosť.

Pokuty by mohli motivovať k zmene aj tých výrobcov, ktorí doteraz hlasy nespokojných zákazníkov počuť odmietali. Jedným z prvých pozitívnych príkladov bola nemecká sušienková firma Bahlsen. Tá po ostrej kritike, v minulom roku, začala aj do keksov určených na východoeurópsky trh pridávať maslo namiesto palmového oleja. Niektoré ďalšie firmy sa rozhodli ísť cestou spresnenia a odlíšenia obalov.

Po novom však okrem silnejších pokút zosilnie aj sila spotrebiteľov. Tých budú môcť zastupovať v súdnych sporoch voči firmám zástupcovia – teda napríklad spotrebiteľské združenia. V súčasnosti využívajú podľa riaditeľa Spotrebiteľského Centra Miroslava Antoňaka možnosti nových sporových kódexov. Nová dohoda však ich právomoci ešte posilní. "Zmeny prezentované Novou dohodou v súvislosti s kolektívnymi žalobami tak môžu ešte viac prispieť k mandátu spotrebiteľských organizácií a k celkovej vymožiteľnosti spotrebiteľských práv,“ hovorí Antoňak. Nová Dohoda rozšíri podľa neho aj kompetencie dozorným orgánom v jednotlivých členských štátoch, aby sa mohli vyrovnať s dvojakou kvalitou na svojom trhu.

Slovenské ministerstvo pôdohospodárstva vidí na pripravovaných nových pravidlách pre potraviny aj svoju zásluhu. Počas vlaňajška rezort dvakrát robil veľké testovanie tovarov nakúpených na slovenskej a rakúskej strane hranice. Práve testy naprieč európskymi krajinami ukázali, že tu naozaj také niečo ako výrobky pre západný a východný trh existuje. A že tá istá čokoláda v Česku a Nemecku je predsa len troška iná. Alebo sprofanované rybie prsty s východoeurópskym a západoeurópskym obsahom mäsa.

Výrazný posun prišiel na jeseň. Dvojaká kvalita sa totiž dostala v polovici septembra aj do prejavu predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera o stave únie v Štrasburgu. Zaoberal sa ňou aj októbrový spotrebiteľský summit v Bratislave. Následne Brusel vydal usmernenie, že problém je možné riešiť cez legislatívu o nekalých obchodných praktikách. Snaha o ich aplikáciu si vyžiadala spresnenie v podobe novej dohody.

"Výrobcovia dostanú jasný signál, že takéto praktiky sú na európskom trhu neprípustné a budú kvôli nim čeliť pokutám,“ hovorí Lenka Sameková z odboru komunikácie a marketingu ministerstva pôdohospodárstva. Európska komisia podľa nej "čierne na bielom potvrdila, že dvojaká kvalita produktov je klamanie zákazníka“, za ktoré môžu byť výrobcovia postihovaní. Nateraz je však predčasné hovoriť o vymeriavaní pokút, dodáva Sameková. Potraviny bude u nás kontrolovať Štátna veterinárna a potravinová správa. Ako ďalej podľa ministerstva pôdohospodárstva naznačia ďalšie testy. Tie by sa mohli zrealizovať v druhej polovici tohto roka.

Na rozdiel od tých vlaňajších by sa však už malo testovať podľa spoločnej európskej metodiky. "Tá má zabezpečiť, aby krajiny postupovali pri skúmaní výrobkov jednotne a mohli si svoje výsledky aj navzájom porovnávať,“ hovorí Sameková.

Európske výskumné centrum by malo spoločnú metodiku predstaviť už začiatkom tohto mája. Testovať by sa podľa nej mali potraviny, drogéria, ale aj iné výrobky. Nateraz bol uvedený len prvý návrh metodológie testovania. Ten sa ešte technicky a expertne dolaďuje. Ako prvé chce Brusel testovať „problematické“ výrobky, na ktoré ukázali prstom minuloročné testy či nespokojní spotrebitelia.

Nová dohoda pre spotrebiteľa prináša aj väčšiu transparentnosť internetových obchodov. Po novom bude musieť byť každý spotrebiteľ pri nákupe v online obchode jasne informovaný o tom, či kupuje výrobky alebo služby od profesionálneho obchodníka, alebo od súkromnej osoby. A tiež o tom, ako a či je pre prípad, že nastanú problémy, chránený spotrebiteľskými právami. Brusel chce takto pomôcť ľuďom pri rozhodovaní, kde a čo nakúpiť a kde zase nie.

Komisia však vychádza v novej dohode v ústrety aj obchodníkom. Po novom už nebudú môcť spotrebitelia vracať používané výrobky. Predajcovia tiež nebudú musieť posielať späť peniaze skôr, ako dostanú vrátený tovar. Rozšíria sa aj ich možnosti komunikácie so spotrebiteľmi cez online komunikáciu, ako sú webové formuláre či čety.

Čo prináša Nová dohoda pre spotrebiteľov?

1. Nástroje na presadzovanie práva a získanie odškodnenia

  • Žaloby v zastúpení na európsky spôsob: po novom bude môcť oprávnený subjekt, napríklad spotrebiteľská organizácia, požadovať odškodnenie či opravu v mene skupiny spotrebiteľov. Podľa návrhu by malo byť takéto zastúpenie bezplatné.
  • Zlepšenie ochrany pred nekalými obchodnými praktikami: po novom by mali spotrebitelia vo všetkých členských štátoch mať v prípade nekalých obchodných praktík právo na finančnú kompenzáciu a ukončenie zmluvy.

2. Výrazne vyššie pokuty

  • Pokuty budú môcť dosiahnuť až 4 percentá ročného obratu obchodníka v príslušnom členskom štáte. Členské štáty tak budú mať možnosť stanoviť vyššie maximálne pokuty.

3. Posilnenie spotrebiteľských práv na internete

  • Väčšia transparentnosť e-shopov: jasné informácie či spotrebiteľ nakupuje online od obchodníka alebo súkromnej osoby, a tiež o tom, ako je v prípade komplikácií chránený spotrebiteľskými právami.
  • Nové spotrebiteľské práva k „bezplatným“ digitálnym službám: možnosť odstúpenia od zmluvy do 14 dní sa rozšíri aj na digitálne služby, ako sú cloudové úložiská, sociálne médiá či e-mailové účty, pri ktorých spotrebitelia síce neplatia, ale poskytujú svoje osobné údaje.

ZDROJ: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Slovensko v Európskej únii #Európska únia #dvojaké potraviny #dvojaká kvalita
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk