Už dnes majú vedecké tímy za sebou výsledky, s ktorými si môžu podať žiadosť o niekoľko patentov. Aktuálne tu pôsobí viac ako 60 vedcov, ktorí pracujú s excelentným prístrojovým vybavením. Ich výskum sa zameriava na súčasné výzvy v biomedicíne a biotechnológii. Zahŕňa aj štúdie príčin chorôb alebo abnormálnych stavov a vývoj nových diagnostických a terapeutických metód v oblasti neurovedy, onkológie, molekulárnej medicíny a respirológie.
Do budúcnosti pribudnú ďalšie pracovné pozície pre ďalších vedeckých pracovníkov a doktorandov. Konečný počet by tak mal narasť na aspoň dvesto zamestnancov. Martinské centrum pre biomedicínu predstavuje špičkové centrum pre vedu a výskum, porovnateľné s najmodernejšími výskumnými pracoviskami v Európe. Ide o najväčší a najdôležitejší projekt Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Martine.
Bioenergia dostala zelenú
Na Poľane, v samotnom srdci Slovenska, leží osem obcí – Čierny Balog, Ľubietová, Poniky, Kordíky, Králiky, Riečka, Tajov a Hiadeľ, ktoré namiesto súperenia o eurofondy spojili sily a vytvorili združenie Bioenergia Bystricko. Cieľom ich spoločného projektu je vykurovanie škôl a iných verejných budov v obciach prostredníctvom drevnej energetickej štiepky, ktorú si združenie vyrába samo.
Nie sú tak závislé od žiadneho dodávateľa. Vďaka realizácii projektu z fondov EÚ sa postavili štyri sklady na distribúciu štiepky a zrekonštruovalo 15 kotolní, z ktorých sa vo všetkých spomínaných obciach dokopy vykuruje 43 renovovaných budov. Na vykurovanie sa využíva odpad z miestnych píl a obecných lesných podnikov, takže nemusí dochádzať k zvýšenému výrubu lesa. Okrem toho projekt priniesol viacero pozitívnych zmien: cena energie sa znížila o 25 percent, emisie skleníkových plynov klesli o 2 643 ton ročne a vytvorili sa nové pracovné miesta.
Dôležité financie pre dopravu
Slovensku dosiaľ významne pomáhali eurofondy v doprave. V predchádzajúcom programovom období (2007–2013) sa vďaka eurofondom z Operačného programu Doprava podarilo ukončiť viac ako 140 projektov, ktorých hodnota presiahla 3,7 miliardy eur. Takto sa cez eurofondy predĺžila o 60 kilometrov diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami. Cez Operačný program Doprava sa takisto podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším diaľničným tunelom Višňové. Rovnako tak sa rozostavalo diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na česko-poľské hranice.
Článok je súčasťou seriálu Pravdy a Zastúpenia Európskej komisie.