Štát chce najprv bratislavský obchvat, neskôr ďalšie cesty

Slovensko chce z peňazí z Európskeho fondu pre strategické investície (EFSI) najviac zafinancovať dopravnú infraštruktúru, najmä výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Doteraz sú hlavným zdrojom financovania najmä eurofondy. Aj tam sa však začína dáva dôraz na návratnu formu financovania, tzv. finančné nástroje, nielen grantove projekty. "Súčasťou mobilizácie investícii do reálnej ekonomiky je aj snaha komisie zdvojnásobiť objem prostriedkov z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (ESIF), ktoré by sa implementovali návratnou formou cez finančné nástroje ako napríklad úvery," tvrdí Európska komisia.

14.11.2016 06:00
obchvat Bratislavy Foto:
Bratislavský obchvat má odľahčiť hlavné mesto najmä od tranzitnej dopravy.
debata (26)

V novom programovacom období 2014 – 2020 slovenská vláda vyčlenila na tento účel tri percentá z každého operačného programu, čo predstavuje približne 550 miliónov eur. Peniaze pôjdu cez Slovenský investičný holding, ktorý je vytvorený z iniciatívy ministerstva financií – aj na podporu začínajúcich podnikateľov, tzv. startupy, ale aj na projekty v doprave, energetike, životnom prostredí či na podporu sociálnej ekonomiky. K dispozicií je takto niekoľko možností a zdrojov financovania. Komisia má záujem o projekty, ktoré by v sebe rozumne prepájali rôzne zroje financovania. Jeden z prvých reálnych príkladov spájania zdrojov je projekt na Slovensku.

Je ním bratislavský obchvat. Ten má odľahčiť hlavné mesto najmä od tranzitnej dopravy, ktorá v súčasnosti prechádza po diaľnici D1 cez Prístavný most. Daný úsek je najvyťaženejším úsekom na Slovensku a denne po ňom prejde viac ako 100-tisíc automobilov. „Obchvat Bratislavy D4/R7 je financovaný aj Európskym fondom pre strategické investície, na ktorom sa podieľa aj SR prostredníctvom Slovak Investment Holding, ktorý do projektu investoval formou mezanínového úveru. V prípade obchvatu Bratislavy išlo o prostriedky z operačných programov spolufinancované prostriedkami zo štátneho rozpočtu,“ odkázalo tlačové oddelenie ministerstva financií. „Slovak Investment Holding prostredníctvom finančných nástrojov poskytuje podriadené financovanie do projektu vo výške 28 miliónov eur. Využitie prostriedkov ESIF a EFSI v tomto projekte sa podpísalo pod zníženie platby za dostupnosť, ktorú bude platiť štát, a môže slúžiť ako príklad udržateľného financovania infraštruktúrnych projektov v EÚ,“ tvrdí zase rezort dopravy.

Samotná Európska investičná banka cez EFSI podporí výstavbu obchvatu sumou 426 miliónov eur. Pre EIB ide na Slovensku o prvú transakciu s využitím zdrojov fondu EFSI. Obchvat Bratislavy na diaľnici D4 spolu s rýchlostnou cestou R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Stredu v dĺžke 59 kilometrov by malo stavať a prevádzkovať konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Uvedené konzorcium v súťaži o koncesiu na úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov cez PPP projekt navrhlo najnižšiu cenu. Čistá súčasná hodnota projektu je 997,53 milióna. eur a ročná splátka vo výške 56,72 milióna eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie vrátane úrokov a inflácie mal uhradiť celkovo 1,76 miliardy eur. V cene je projektovanie, financovanie, výstavba, prevádzka a údržba D4 a R7. Ďalšími členmi konzorcia sú rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group.

Ministerstvo financií potvrdilo, že sa aj do... Foto: OBCHVATBRATISLAVY.SK
obchvat Bratislavy Ministerstvo financií potvrdilo, že sa aj do budúcnosti budú podporovať väčšie projekty rádovo v desiatkach miliónov eur.

Ministerstvo financií potvrdilo, že sa aj do budúcnosti budú podporovať väčšie projekty rádovo v desiatkach miliónov eur. „Je potrebné zdôrazniť, že ide o návratnú finančnú podporu, čiže prostriedky z EFSI boli poskytnuté formou zvýhodneného úveru. Všetky oprávnené projekty, ktoré bude možné podporiť návratnou finančnou podporou, sa budú uchádzať o financovanie z EFSI. V procese prípravy je rozsiahly zásobník infraštruktúrnych projektov, nebolo však ešte rozhodnuté o spôsobe ich financovania,“ komentoval rezort financií.

Štát uvažuje aj o úseku R2 s tunelom Soroška, severnom obchvate Prešova alebo niektorých úsekoch diaľnice D3. Krajina v rámci Junckerovho balíčka diskutovala o možných 47 projektoch v sume viac ako 11,2 miliardy eur. Okrem už schváleného dopravného projektu D4 je v portáli projektov predložený energetický projekt Eastring. Uvažuje sa aj o projektoch v oblastiach ako zdravotníctvo či výskum a inovácie. Investície v krajine však chýbajú hlavne v dopravnej a energetickej infraštruktúre, ako aj vo vede a výskume. Práve EFSI spolu s efektívnym využitím ESIF by mohli naštartovať investície do týchto oblastí.

Na Slovensku ako národné kontaktné a poradenské centrum pre EFSI pôsobí spoločnosť SZRB Asset Management. V rámci svojej činnosti spolupracuje s Európskou investičnou bankou, ako aj s Európskym investičným poradenským centrom a poskytuje informácie a poradenstvo pri príprave a predkladaní investičných projektov. Komisia tvrdí, že kritériom na výber projektov je hlavne ekonomická a technická životaschopnosť a podpora cieľov EÚ. Štvrtina fondu je zameraná na podporu malých a stredných podnikov, ako aj spoločností so strednou trhovou kapitalizáciou.

Slovenský rezort financií však upozorňuje, že napríklad začínajúce inovatívne firmy, tzv. startupy, budú môcť tiež žiadať o peniaze, ale cez schému v rámci eurofondových finančných nástrojov (ESIF). „Financovanie z Európskeho fondu pre strategické investície je zamerané na väčšie projekty rádovo v desiatkach miliónov eur. Pre startupy je možné uvažovať o schémach ich podpory prostredníctvom napríklad tzv. venture kapitálu. Na Slovensku je podpora startupov obdobnou schémou zabezpečená prostredníctvom Slovak Investment Holding. V súčasnosti sú v procese výberu finanční sprostredkovatelia, čiže budúci správcovia venture kapitálových fondov, ktorí budú následne investovať do startupov,“ odkázal rezort financií.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #EFSI #Junckerov balíček